کد مطلب:28281 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:151

ستیز با سنّت های ناپسند












1435. امام علی علیه السلام: بدان كه برترینِ بندگان خداوند نزد او، پیشوای عادل است كه راه یابد و راهنمایی كند تا سنّت های شناخته شده را بر پا دارد و بدعت های ناشناخته را بمیراند. به درستی كه سنّت ها پرتوافشانی هستند كه نشانه هایی دارند و بدعت ها نیز پدیده ای آشكارند كه نشانه هایی دارند.[1].

1436. امام صادق علیه السلام: مسلمانان غیر عرب، نزد امیر مؤمنان آمدند و گفتند: از این عرب ها به تو شِكوه می كنیم. به درستی كه پیامبر خدا ما را سهمی برابر آنان می بخشید و برای سلمان و بلال و صهیب، زن گرفت و اینان، از این كارْ سر باز می زنند و می گویند: چنین نخواهیم كرد.

امیرمؤمنان نزد آنان رفت و در این باره با آنها صحبت نمود. عرب ها فریاد برآوردند كه: ای ابوالحسن! این را نمی پذیریم؛ این را نمی پذیریم!

علی علیه السلام بیرون آمد، در حالی كه خشمگین بود و ردایش بر زمین كشیده می شد. و می گفت: «ای گروه غیر عرب! به درستی كه اینان، شما را در جایگاه یهود و نصارا قرار داده اند. از شما زن می گیرند و به شما زن نمی دهند و به اندازه ای كه از شما می گیرند، به شما نمی دهند. پس تجارت كنید؛ خداوند به شما بركت خواهد داد. به درستی كه از پیامبر خدا شنیدم كه روزی، ده قسمت است: نُه قسمت آن در تجارت است و یك قسمت آن در امور دیگر.[2].









    1. نهج البلاغة: خطبه 164، الجمل: 187، تاریخ الطبری: 337/4، البدایة والنهایة: 168/7.
    2. الكافی: 59/318/5.